سنسور دریچه گاز ام وی ام 530…

همانطور که از اسم این مقاله مشخص است امروز میخواهیم شما را با سنسور دریچه گاز یا دریچه هوا آشنا کنیم:

دریچه گاز چیست و چگونه به وجود آمد؟

دریچه هوا (دریچه گاز) بعد از انژکتوری شدن سیستم احتراقی خودرو به وجود آمد که وظیفه اصلی آن تنظیم میزان هوای ورودی به محفظه احتراق است.

در موتور های احتراق داخلی وظیفه تنظیم میزان گشتاور و توان خروجی بر عهده دریچه گاز ( Throttle bodyاست؛ این قطعه به وسیله یک شیر پروانه ای (Butterfly Valve) و تغییر زاویه آن میزان جریان هوای ورودی به موتور را تنظیم خواهد کرد بنابر این میزان پاشش سوخت نیز متناسب با این میزان هوا کاهش پیدا کرده و توان گشتاور خروجی موتور تنطیم میشود.

همچنین این وسیله با استفاده از یک مسیر جانبی به موتور اجازه میدهد زمانی که موتور تحت بار نیست و فرمانی از راننده مبنی بر فشار پدال گاز دریافت نشده است موتور به صورت بی بار همچنان روشن بماند.

درشرایطی که نیاز به حداکثر توان موتور نیست دریچه گاز با استفاده از یک شیر پروانه شکل و تغییر زاویه آن میزان جریان هوای ورودی به موتور را کاهش میدهد و با این عمل باعث کاهش میزان پاشش سوخت میشود ودر عمل توان و گشتاور خروجی موتور تنطیم میشود.

قطعات شکل دهنده دریچه گاز:

دریچه گاز از یک شیر پروانه ای شکل تشکیل شده است که با تغییر زاویه خود سطح موثر عبور جریان هوا را تغییر میدهد و میزان جریان هوا به موتور را تنطیم میکند. این شیر در دریچه گاز مکانیکی توسط کابل و مستقیما با دستور راننده ( فشار پدال گاز ) عمل میکند. اما در دریچه گاز برقی توسط دستور سامانه مدیریت موتور تغییر زاویه میدهد.

بدنه این قطعه معمولا از جنس آلومینیوم یا مواد ترکیبی است. استفاده از مواد ترکیبی به دلیل سبک بودن و مقاومت در برابر خوردگی ؛ است که نسبت به نوع آلومینیومی برتری دارد.

نکته: عموما کنترل و تغییر زاویه دریچه گاز با دو نوع اصلی صورت میگیرد:

دریچه گاز مکانیکی

دریچه گاز الکترونیکی(برقی)

دریچه گاز مکانیکی: تا چندی پیش ؛ بیشتر خودروها مجهز به این نوع دریچه گاز بودند. این نوع دریچه توسط کابل و به طور مستقیم توسط فشار پدال گاز به حرکت درمی آید.

از مزایای این دریچه گاز ساده بودن سیستم و ارزانی آن است.

دریچه گاز برقی: دریچه گاز الکترونیکی یا برقی تغییر زاویه شیر پروانه ای با ارسال سیگنال از سیستم مدیریت موتور صورت میپذیرد.

سیستم مدیریت موتور با توجه به فرمان راننده وابسته به شرایط حرکتی خودرو و عملکرد موتور و استراتژی برنامه ریزی شده در واحد کنترل موتور (ECU) دستور تغییر زاویه دریچه گاز را صادر خواهد کرد.

این نوع دریچه گاز دارای سیستم مستقیم ارتباطی با پدال گاز نیست.

علائم خرابی دریچه گاز چیست؟!

به کمک دستگاه دیاگ ؛ پارامترهای مربوط به سنسور دریچه گاز قابل بررسی است اما تا قبل مراجعه اگر یکی از نشانه های زیر را در خودروی خود مشاهده کردید ایراد مربوط به سنسور دریچه گاز است:

  • بد کار کردن و خوب گاز نخوردن موتور
  • بالا ماندن دور موتور در دور آرام
  • گاز خوردن با تاخیر ماشین(پدال گاز با دریچه و پشت آمپر یکسان نیست)
  • زود کات آف کردن موتور (به زمانی گفته میشود که سوپاپ ورودی موتور بسته و برای چند لحطه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع میشود)
  • خاموش شدن موتور با گاز دادن
  • خودرو بین دور موتور 2500rpm تا 3000rpm حالت گرفتگی پیدا میکند.
  • نوسان در دورهای بالا به علت کثیفی و آب خوردگی
  • دود کردن موتور ؛ گاهی اوقات هم با گاز دادن ؛ میزان دود کم یا زیاد میشود
  • گاز هرز خوردن خودرو
  • کپ کردن خودرو

با ما در ارتباط باشید:

36610483

36617984

09121433075

9 thoughts on “سنسور دریچه گاز ام وی ام 530…

  1. دوستان سلام
    من یک ام وی ام ۵۳۰ دارم و بخاطر نبودن تعمیر کار خوب برای ایندخودرو در جنوب تصمیم به رفتن دو شهر کرمان و یزد را دارم دوستان که تجربه نمایندگی از این دو شهر رو دارن میتونن کمک کنن کدوم کدوم رو امتخاب کنم
    مشکلم جلو بندی
    کمک های جلو
    دور موتور بالای ۴۰۰۰ نمیاد
    و گیربکس دستی مشاین مشکل پیدا کرده دنده ۵ اصلا نمیشه بیشتر از ۱۰۰ متر با دور موتور مناسب باهاش ادامه داد و بیرون میزنه گاهی این مشکل برا دنده دو هم پیش میاد
    و دنده عقب که میزنم چراق عقب ابا اینکه سالم روشن نمیشه و سنسور کار نمیکنن
    این ماشین چند سال خوابیده بوده از صفر دست خودم بوده و متاسفانه یه تعمیرگاه توی بندرعباس بردم که اینارو درست کنه و فهمیدم بعد ها خیلی از قطعات نو که خریداری کردم روی ماشین دیگه ای بسته
    و یه مشکل کوچیک دیگه در هرکت با اینکه دینام عوض کردم چراق ضبط فابریک خودرو نورش کم زیاد میشه و ماشین گاهی یهو انگار گاز نمیخوره ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. سلام. آیا خرابی سنسور گاز یا سنسور ورودی هوا .مپ. به روشن شدن چراغ ترمز پشت آمپر ربطی داره. یا به عبارتی. الان چند وقتی هست که در جا آمپر دور موتور بالای 1000تانزدیک 1500گاهی اوقات بالا هست این گاهی اوقات مربوط به ترافیک و گرم بودن هوا میشه .و در کل دور آرام ندارم .که علت رو دو بزرگوار اول علام کردن. ولی به تازگی تو ترافیک به جز موارد فوق چراغ ترمز هم روشن میشه که با خاموش روشن کردن موتور. خاموش وبعد چند لحظه با گرفتن ترمز مطمعن نیستم دوباره روشن میشه .ممنون .ام وی ام 530

  3. سلام خدمت مدیریت محترم سایت
    بنده یه ام وی ام ایکس ۳۳ قدیمی مدل ۹۰ دارم
    جدیدا یه مشکلی برام پیش اومده بیزحمت بنده رو راهنمایی کنید
    در یک ربع اول کار ماشین که هنوز فن زده نشده ، دور موتور در حالت عادی و زیر یک است و با گرم شدن موتور و پس از فن زدن ، دور موتور تا یک دندانه بالای یک می رود و ماشین گاز می خورد ( در حالت خلاص ) و با فن زدن مجدد پایین میاد و همینطور تا یک دندانه بالا و پایین یک نوسان دارد ، چند جا نشان دادم دلیلش رو نفهمیدن

    1. سلام. میتونه از دریچه گاز خودرو باشه. بازم جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.
      02136617984- 02136349106

    2. سلام دوست عزیز. جهت راهنمائی هرچه سریعتر و بهتر با شماره تلفنهای زیر در ارتباط باشید:
      021-33929950
      021-33929960
      021-36614807
      021-36617984

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *