طبق خودرو های چینی

امروز میخواهیم شمارا با طبق خودرو و چگونگی کارکرد و عملکرد آن آشنا کنیم؛ پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

طبق چیست و علت خرابی آن؟!

شاسی خودرو یک عضو ثابت و بدون حرکت است اما در مقابل آن سیستم تعلیق خودرو مجموعه ای از اجزای متحرک است که در طول حرکت خودرو به طور دائم جا به جا شده و حرکت میکند که در این میان طبق قطعه ای است که سیستم تعلیق را به شاسی متصل میکند. به این ترتیب میتوان گفت که وظیفه مهم و فشار کاری زیادی دارد.

سیستم تعلیق یا Suspension  از سیبک؛ فنرها ؛ کمک فنر و… تشکیل شده است و اصلی ترین وظیفه آن کاهش ضربات وارد شده به اتاق در اثر حرکت برروی سطوح است. سطح مسیر هرچقدر هم که صاف باشد ضرباتی را وارد میکند که اگر توسط سیستم تعلیق کنترل شود میتواند به سرعت به اتاق و شاسی و بدنه خودرو آسیب برساند.

طبق در حقیقت اتصال بین این دو عضو است. قطعه فلزی گرد و سر آن با بوش محوری به سر سیستم تعلیق و شاسی پیچ میشود.

چرا طبق حالت جناغی دارد؟

دلیل A شکل بودن طبق که به اصطلاح به آن حالت جناغی گفته میشود این است که اتصال به شاسی همیشه از دو ناحیه صورت میگیرد. اگر شکل A را در نظر بگیرید ؛ سربالای آن به سیستم تعلیق و دو سر پائین آن به شاسی خودرو متصل میشود 

این مسئله از دید مکانیکی هم استحکام بیشتری ایجاد میکند و هم در نهایت باعث تقسیم فشارهای وارد شده بین دو خروجی میشود.

محل قرارگیری طبق کجاست؟

طبق در حقیقت عضوی از سیستم تعلیق خودرو به حساب می آید.طبق ها وظیفه دارند نیروهای عرضی که از سمت جاده و به شاسی خودرو وارد میشود را خنثی و یا کم زور کنند.این کار از طریق انتقال نیرویی از طبق به سیبک و بعد از آن به میل موجگیر اتفاق می افتد و در نهایت نیروی دمپ شده به شاسی منتقل میگردد.

طبق در قسمت داخلی توسط بوش لاستیکی یا بوش طبق که روی بوش فلزی سوار شده به شاسی خودرو متصل میگرددو قسمت بیرونی آن توسط سیبک به سگدست وصل میشود همچنین در قسمت وسط به میل موجگیر متصل است و آن مجموعه در کنار هم مهمترین اجزای جلوبندی خودرو را تشکیل میدهند.

مشکلات رایج طبق چیست؟

از آنجایی که طبق به وسیله دو بوش و پیچ و مهره وصل میشود اولین و رایج ترین ایرادی که ممکن است پیدا کند؛ آسیب دیدن بوش(بوش طبق) است. این آسیب دیدگی میتواند نشانه ای مثل: شکستگی یا تاب برداشتن باشد که در هر صورت باعث ایجاد سرو صدا و تق تق کردن در جلوبندی میگردد.

آخرین نکته؛

دلایل خرابی طبق است:

اگر با سرعت بالا روی دست انداز بروید ؛ اگر با شتاب در چاله بیفتید ؛ اگر رانندگی غیر اصولی انجام دهید میتواند برای سیستم جلو بندی و به خصوص طبق و پلوس تهدید به حساب بیاید.

طبق در واقع سپر بلای جلوبندی است؛ اگر هر فشاری به سیستم وارد شود توسط طبق دفع میشود اما اگر فشار بیش از حد مجاز باشد طبق آسیب دیده و ممکن است بریده شود.

بریده شدن طبق از آن دسته اتفاقاتی است که اگر در هر جایی برای خودرو بیافتد توان حرکت را از خودرو گرفته و تنها راه حل آن بکسل خواهد بود.

  • اگر هر زمان برای خودروی خود نیاز به لوازم و قطعات داشتید کافیست با ما تماس بگیرید ؛ کارشناسان کارنیوال شما را در این خصوص راهنمایی خواهند کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *