قبل از سفر چه مواردی را در خودرو باید چک کرد؟ا

تعمیر خودرو قبل از سفر

اگر شما تصمیم دارید با خودروی شخصیتان به سفر بروید؛ بهتر است قبل از سفر صفر تا صد خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

با چکاپ کامل خودرو قبل از سفر اتومبیلتان را برای سفر آماده کنید تا از بسیاری از مشکلات که ممکن است در طول مسیر با آنها روبرو شوید جلوگیری شود.

چکاپ خودرو قبل از سفر، از جوانب مختلف از جمله: تمیزی بدنه، سلامت فنی خودرو، ظاهر و بسیاری موارد دیگر ضروری و لازم است.

چک کردن پارگی و فرسودگی تایرها 

از جمله مهمترین بخش های هر خودرو تایرها میباشند. زیرا این قسمت از خودرو بیشترین تماس با سطح زمین را دارند و از طرف دیگر هر نوع پارگی، فرسودگی و خوردگی بر روی سطح لاستیک خطرناک است و میتواند برای سرنشینان دردسرساز باشد.

بیشتر بخوانید: لاستیک سایی و دلایل آن

اگر از تاریخ تولید لاستیک های خودرویتان 6 سال یا بیشتر میگذرد به احتمال زیاد عمق آج ها کم شده و باید با یک لاستیک نو تعویض شود.

 

چک کردن میزان باد لاستیک ها 

میزان باد لاستیک ها از جمله مهمترین عوامل است که ممکن است هر کسی به آن توجه نداشته باشد. کم بودن یا پر بودن لاستیک ها هر دوی آنها برای خودرو مسئله ساز است.

ممکن است منجر به افزایش مصرف سوخت خودرو و یا پنچر شدن لاستیک گردد. از سوی دیگر تنظیم و اندازه  بودن باد لاستیک ها نیز باعث فرمان پذیری بهتر و کنترل بهتر خودرو در شیب ها و پیچ های جاده ای خواهد شد.

در نظر داشته باشید که میزان اندازه بودن و تنظیم بودن باد لاستیک ها را وزن کلی مسافران به همراه وسایل آنها تعیین میکنند.

اطمینان از موجود بودن و سالم بودن لاستیک زاپاس

حتما قبل از شروع سفر از همراه داشتن و سالم بودن لاستیک زاپاس اطمینان حاصل کنید. همچنین توجه داشته باشید که لوازم و ابزار آلات مورد نیاز برای تعویض زاپاس؛ مثل آچار چرخ، جک و … را نیز همراه داشته باشید.

چک کردن روغن خودرو 

روغن خودرو از جمله مواردی است که باید همیشه به آن توجه کنید، چرا که روغن ها نقش مهم و عمده ای در خودرو ایفا میکنند.

در ابتدا باید روغن موتور را چک کرده و اندازه بودن و سطح کیفیت روغن موتور را در نظر داشته باشید. اگر سفری نزدیک در پیش دارید و به تازگی روغن خودرویتان را تعویض کرده اید؛ میتوانید تعویض روغن را به تعویق بیندازید.

اما اگر سفری طولانی در پیش دارید تعویق انداختن این کار، ممکن است شما را در طول سفر در تعمیرگاه بین راهی نگه دارد.

سطح روغن ترمز خودرو باید حتما حدود 6 میلی متر پائین تر از سطح سرسیلندر اصلی باشد.

برای چک کردن روغن نیز باید میزان روغن و رنگ آن ( سیاه نبودن آن ) را مورد بررسی قرار دهید.

اگر خودروی شما دچار روغن سوزی باشد، باید حتما چند لیتر روغن اضافی در صندوق عقب خودرو همراه خود داشته باشید.

 

تعویض روغن خودرو

 

چک کردن سطح آب رادیاتور  

نقش خنک کننده رادیاتور، خنک کردن اجزای موتور در مدت زمان طولانی در حال حرکت خودرو است و تنظیم بودن میزان آن در مخزن رادیاتور بسیار حائز اهمیت است.

به این علت حتما قبل از سفر از میزان ضد یخ و مایع خنک کننده اطمینان حاصل کنید تا در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.


یکی از مهمترین دلایل جوش آوردن خودرو کاهش سطح آب رادیاتور آن میباشد. 

 

بررسی فیلتر هوا  

هوای تمیز و سالم کارایی موتور را بالا برده و شما را با سرعت و شتاب بیشتری به مقصد میرساند. بنابراین باید بررسی فیلتر هوا را در اولویت قرار دهید و در صورت کثیف بودن آنرا به کل تعویض کنید تمیز نکنید!

چک کردن سیستم ترمز 

لنت ترمز یکی از مهمترین قدم هایی است که قبل از حرکت به سمت مقصد باید مورد توجه قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل به آن رسیدگی شود.

بررسی تسمه ها

قبل از سفر؛ شکل ظاهری تسمه ها، میزان سفتی یا شلی و صاف و سیقلی بودن آنها را مورد بررسی قرار دهید. اگر از مدت ها قبل تسمه های خودرویتان به صدا درآمده حتما قبل از مسافرت آنها را چک کرده و نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

باتری و دینام خودرویتان را مورد بررسی قرار دهید 

برای این کار کلیه اتصالات و کابل های خودرو را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که باتری را ایمن و محکم سرجای خود قرار داده اید.


برای بررسی دینام ماشین، از دستگاه دیاگ موجود در تعمیرگاه ها کمک بگیرید. 

 

بررسی برف پاکن ها و گرمکن های خودرو

در فصول سرد سال و بارندگی از سالم بودن برف پاکن ها اطمینان حاصل کنید. همچنین از سلامت گرم کن ها نیز مطمئن شوید. تا در صورت بخار گرفتن شیشه ها بتوان از آنها استفاده کرد.

چک کردن مایع شیشه شور خودرو 

قبل از اقدام به سفر از پر بودن مایع شیشه شور اطمینان حاصل کنید.

بررسی چراغ ها

در درجه اول چراغ های جلو و عقب، راهنماها، مهشکن ها، چراغ ترمز را فراموش نکنید. اگر نیاز به تعمیر دارند و یا دچار سوختگی هستند آنها را تعویض و یا تعمیر کنید زیرا چراغ ها از جمله عوامل اصلی و مهم هر خودرو محسوب میشوند که باید بدون کوچکترین عیب و نقصی کار کنند.

بررسی سیستم سرمایش و گرمایش خودرو

شما در طول سفر با آب و هوای متفاوتی روبرو خواهید شد. بنابراین قبل از اقدام به سفر تهویه مطبوع خودرو را بررسی کنید تا به درستی کار کند.

همراه داشتن وسایل اورژانسی 

جعبه کمک های اولیه، کپسول آتش نشانی، پیچ گوشتی دو سو و چارسو، زنجیر چرخ و …. از جمله وسایل لازم و ضروری در خودرو میباشند که باید حتما در طول سفر آنها را به همراه داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل در سریع ترین زمان ممکن به حل آنها بپردازید.

از دیگر عواملی که بهتر است همراه خود داشته باشید میتوان به 

لباس گرم و پتو، نگهدارنده موبایل، باربند، مایع ضد عفونی کننده، زیر انداز، نقشه، آب و صندلی کودک اشاره کرد.

لازم است به تذکرات زیر برای سرویس خودرو قبل از سفر توجه داشته باشید

 

  • اگر خودرویتان دچار روغن سوزی است؛ حتما قبل از سفر علت آنرا مشخص و مشکل را برطرف کنید.
  • یا حتی اگر مدت زمان شما کم است و وقت کافی باری انجام این کار را ندارید چند لیتر روغن موتور اضافی با خود به همراه داشته باشید تا در صورت کم شدن روغن در حین حرکت به روغن آن اضافه کنید.
  • اگر شما صاحب یک خودروی مدرن هستید هرگز تعویض چراغ هایتان را به روزهای آخر موکول نکنید چرا که تعویض چراغ ها یک پروسه زمان بر میباشد.
  • اگر مسافر یک مسیر طولانی هستید؛ لوازم روشنایی، لامپ های یدکی را حتما همراه خود داشته باشید.

حتما به همراه خود چند بطری آب اضافه ببرید.

اگر مسیر شما یک جاده ی کوهستانی است حتما همراه خود دستکش مناسب و زنجیر چرخ داشته باشید.

شستشوی خودرو  

شاید در ابتدا تصور کنید شستن خودرو قبل از سفر چه اهمیتی دارد؟ اما شستشوی اتومبیل فقط به علت زیبایی بدنه خودرو نیست بلکه میتواند در هنگام رانندگی دید بهتری به فرد راننده بدهد.

اگر شما زمان لازم برای کارواش رفتن را ندارید حداقل سعی کنید خودتان آینه ها و شیشه ها را کاملا تمیز کنید.

سوالات متداول

علت روغن سوزی در خودرو چیست؟

روغن سوزی عوامل و دلایل مختلفی دارد برای مثال : نشت روغن موتور از واشر سر سیلندر و سر سیلندر ، خراب بودن و ایراد داشتن واشر سر سیلندر ، خرابی پیستون ها، ایراد داشتن شیر های pcv و ocv ، استفاده کردن از روغن های نا مرغوب و …

چرا ماشینم تو جاده جوش آورد؟

همانطور که در این مقاله و مقالات قبل اشاره کردیم جوش آوردن عوامل و دلایل مختلفی دارد ؛ خراب بودن رادیاتور خودرو ، کم یا زیاد بودن آب رادیاتور ، درست کار نکردن فن خودرو، خراب بودن ترموستات، واتر پمپ و …

اگر رادیاتور آب نداشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر شما توجه کافی به میزان آب رادیاتور نداشته باشید و رادیاتور بدون آب باشد، گرمای تولید شده موتور توسط احتراق و جرقه به قدری بالا میرود که باعث خراب شدن و معیوب شدن واشر سرسیلندر، تاب برداشتن سرسیلندر و دیگر قطعات موتوری مانند رینگ و پیستون خواهد شد.

 

کلام آخر

بررسی خودرویتان را هرگز به روزهای پایانی موکول نکنید ؛ حتما از دو هفته قبل از سفر از سلامت خودرو و قطعات آن اطمینان حاصل کنید. و در صورت نیاز قطعات آنرا تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *