ناک زدن موتور خودرو و بررسی این مورد در خودروهای چینی (ناک زدن ام وی ام، برلیانس و …)

به صدای تق تقی که از موتور خودرو شنیده میشود، اصطلاحا ناک زدن میگویند. که این مشکل به دلایل مختلفی رخ میدهد.

امکان دارد شما صدای تق تق را از زیر درب موتور خودرویتان شنیده باشید و ندانید که علت آن چیست.

اگر شما احساس کردید که هنگام شتاب گرفتن، و سرعت گرفتن صدای خودرویتان بلندتر و شدیدتر میشود در واقع مشکل همان ناک زدن موتور یا ناک زدن خودرو است.

ناگفته نماند ناک زدن موتور میتواند منجر به تولید صداهای مختلفی باشد که هرکدام ناشی از مشکلات متفاوتی است.

اما تشخیص اصلی ناک زدن صدای تق تق موتور است. اکتان پایین بنزین یکی از مهمترین دلایل ناک زدن موتور میباشد. اکتان بنزین باید 98 باشد که این عدد در بنزین های سوپر 91 و در بنزین معمولی 85 است.

اکتان بنزین های موجود در ایران پایین است به همین دلیل است که معمولا از مکمل های اکتان استفاده میگردد.

 

 

 

ناک زدن خودرو دلایل مختلفی دارد که از جمله این دلایل میتوان به سوخت بی کیفیت اشاره کرد.

هر خودرو (پیشرانه) درون سوز برای انجام فعالیت درست و بدون مشکل به سوخت خاصی نیاز دارد که از استانداردهای خاصی پیروی میکند، که این استاندارد با عدد اکتان مشخص میگردد.

 

بیشتر بخوانید: قبل از سفر چه مواردی را در خودرو باید چک کرد؟!

 

در واقع استفاده از سوخت مناسب در خودرو باعث کاهش فشار بر موتور خودرو میگردد. و هرچه این پدیده کم تر باشد پدیده ناک را کاهش میدهد.

هر مقدار که عدد اکتان سوخت بالاتر باشد اشتعال سوخت یکنواخت تر بوده و جرقه های کوچک ایجاد نمیکند. بنابراین جهت پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل ؛ باک خودرو را با سوخت مناسب پر کنید.

مورد دوم ، وجود مشکل در زمان بندی پیشرانه میباشد.

موتورهای درون سوز براساس سیستم تراکم ، مکش ، تخلیه و انفجار فعالیت میکنند. که کلیه این فرایندها براساس برنامه ریزی مشخص و جداگانه اتفاق می افتد.

در موتور های چهار سیلندر خطی که اغلب در خودروهای داخلی مورد استفاده قرار میگیرند، سیلندر های 1 و 4 به طور همزمان با یکدیگر فعالیت میکنند. این در حالی است که سیلندرهای 2 و 3 نیط به طور همزمان با یکدیگر به فعالیت میپردازند.

در پیشرانه خودرو تمامی سیلندرها توسط کامپیوتر خودرو کنترل میگردند. در صورتی که خطایی در کامپیوتر خودرو اتفاق بیفتد شما شاهد ناک زدن خودرو خواهید بود.

برای رفع این مشکل شما به دیاگ زدن و یا مکانیک ماهر نیاز دارید. ناگفته نماند عوض کردن شمع ها و شستشوی انژکتورها نیز در این روش موثر است.

سومین مورد؛ مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو است.

سیستم سوخت رسانی از چند قطعه ی مختلف تشکیل شده است که وظیفه اصلی آن ارسال مخلوط هوا و سوخت به سمت موتور خودرو میباشد.

هرگونه ایراد و مشکلی در سنسور اکسیژن ، انژکتور و پمپ سوخت باعث ناک زدن در خودرو میگردد.

 

بیشتر بخوانید: پرمصرف ترین قطعات خودروهای چینی

 

این مشکل زمانی رخ میدهد که هوا به اندازه کافی در سیلندرها جریان ندارد و تزریق نمیشود ، به همین علت است که احتراق ناقص اتفاق می افتد.

4_ خراب بودن یاتاقان ها :

زمانی که پیستون ها در بالا و پایین موتور حرکت میکنند؛ میل لنگ را چرخانده و قدرت را به دیفرانسیل خودرو منتقل میکنند. در این فرایند انتقال قدرت یاتاقان نقش اساسی را ایفا میکند.

5_ خراب بودن یا مشکل داشتن سنسور ناک :

ناک زدن مشکلی است که اغلب در خودروهای فرسوده رخ میدهد. در خودروهای مدرن زمان بندی سیلندر ها توسط کامپیوتر آن کنترل شده و تا حد امکان خطاهای موجود در آن را کاهش میدهد.

از همین رو در پیشرانه خودرو قطعه ای به نام سنسور ناک وجود دارد که برای اطلاع از ناک زدن خودرو تعبیه شده است.

عملکرد این قطعه به گونه ای است که در صورت وجود ناک ؛ آنرا تشخیص داده و با اطلاع رسانی به کامپیوتر خودرو در صدد رفع آن بر می آید.

6_ خراب بودن بلبرینگ ها و تسمه تایم نیز در ناک زدن خودرو بی تاثیر نخوهد بود.

زمانبندی پیشرانه های درون سنسور توسط قطعه ای به نام تسمه تایم یا در برخی خودروها زنجیر تایم صورت میگیرد. این قطعه بسیار مصرفی بوده و باید در بازه زمانی مشخصی تعویض گردد.

 

 

چگونه میتوان مشکل ناک زدن موتور را برطرف کرد؟ 

 

  • شمع و وایر خودرو را به موقع چک کنید.
  • هرچندوقت یکبار ولتاژ باطری خودرو را امتحان کنید و از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید.
  • از بنزین با درجه اکتان مناسب استفاده کنید.
  • میزان روغن موتور خودرو را چک کنید.
  • مایع خنک کننده ( ضدیخ ) را مورد بررسی قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: درباره خودرو ام وی ام بیشتر بدانید… !

 

با موتور خودرویی که ناک زده میتوان رانندگی را ادامه داد؟ 

 

هنگامی که شما برای اولین بار صدای تق تق از موتور خودرو میشنوید ، سریع ترین زمانی است که باید در صدد رفع مشکل اقدام کنید. هرچه در این فرایند تاخیر داشته باشید ممکن است آسیب بیشتری به رینگ و پیستون ها ، یاتاقان ها ، بوش ها و … وارد گردد.

بدترین چیزی که ممکن است در خودرویی که ناک زده اتفاق بیفتد ، سوراخی در بلوک موتور است که در این صورت خودرو به یک موتور جدید نیاز دارد.

جمع بندی : 

صداهای غیر عادی در موتور خودرو را جدی بگیرید. چرا که نادیده گرفتن آن میتواند منجر به بروز مشکلات و خسارات فراوانی شود. از طرف دیگر موتور خودرو بسیار گران و قطعه ای کمیاب است. بنابراین عدم رسیدگی به آن باعث ایجاد اختلال و هزینه های هنگفتی خواهد شد. جهت اطلاع بیشتر در مورد انواع خودروهای چینی و هر آنچه به آنها مربوط می شود می توانید به آدرس https://carnivalparts.com/ مراجعه فرمائید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *