علت جا نرفتن دنده خودرو یا سخت جا رفتن آن چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده که گاهی اوقات در حین رانندگی با مشکل جا نرفتن دنده یا سخت جا رفتن آن روبرو شدید. حتی گاهی اوقات علی رقم تلاش بسیار از سوی شما، باز هم دنده جا نمیرود و مجددا به حالت خلاص برمیگردد. این ایراد یکی از مشکلات خیلی آزار دنده است که میتواند رانندگی را به یک کار عذاب آور تبدیل کند و حتی گاهی خطرات جدی را برای سرنشینان به همراه داشته باشد.

 

عملکرد مطلوبسیستم انتقال قدرت به موارد زیادی وابسته است که نقص در هر کدام از آنها میتواند مشکل یا مشکلات متعددی را به وجود بیاورد.

با ابن حال، علت سخت جا رفتن دنده یا جا نرفتن آن مشکل چندان حادی نیست و اگر شما خودرویتان را به سرویس های دوره ای ببرید، با این مشکل روبرو نخواهید شد.

دلایل اصلی جا نرفتن دنده ماشین چیست؟

در ادامه این مطلب ما تلاش کرده ایم به مهم ترین مواردی که باعث بروز این اختلال میشوند بپردازیم تا در صورتی که با آن روبرو شدید بدانید که منشا این مشکلات عمدتا از کجا می آیند.

 

  • کم شدن واسکازین گیربکس                                                                                              

اگر با مشکل جا نرفتن دنده یا سخت جا رفتن دنده رو برو هستید، واسکازین جعبه دنده اولین چیزی است که باید چک شود؛ زیرا کمبود آن میتواند تاثیر مخربی روی سیستم انتقال داشته باشد و عملکرد آن را دچار مشکل کند. پس حتما حواستان به واسکازین گیربکس باشد.

این امکان وجود دارد که به هر دلیلی سطح واسکازین گیربکس ماشین پائین باشد. این موضوع سیستم انتقال قدرت را با مشکل روبرو میکند. برای مثال؛ ممکن است جایی نشتی داشته باشد که باید به شکل فوری جلوی آن را بگیرید. همچنین، بهتر است که جعبه دنده را هم بررسی کنید و سطح واسکازین موجود در آن را نیز بسنجید.

 

  • کیفیت بد واسکازین و غلظت کم آن                                                                                                                 

کیفیت بد واسکازین میتواند یکی از دلایل جا نرفتن دنده خودرو باشد. واسکازین باید متناسب با استاندارد سفارش شده از طرف کمپانی باشد و از ریختن واسکازین نامناسب و بی کیفیت جدا خودداری کنید.

اگر کیلومتر کارکرد خودروی شما بالاست پیشنهاد میکنیم که واسکازین را عوض کنید؛ زیرا مطمئنا دیگر آن کیفیت مطلوب را ندارد. برای این کار کافیست نوار گیربکس را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید. حتما توجه کنید بوی روغن سوخته ندهد و رنگ آن قهوه ای نباشد.

 

  • وجود مشکل در سیستم کلاچ                                                                                                           

وجود مشکل در سیستم کلاچ یکی دیگر از شایع ترین علت های سخت جا رفتن دنده یا جا نرفتن آن است. باید بگوییم ممکن است در کلاچ خودرو مشکلات زیادی به وجود آید که شما شاهد تاثیرشان بر عملکرد جعبه دنده خواهد بود. برای مثال این امکان وجود دارد که سیم کلاچ ماشین سفت یا خشک شده باشد.

همین موضوع باعث میشود که سیستم انتقال قدرت با مشکل روبرو شود و دنده جا نرود( یا سخت جا برود). هرچند ممکن است که کیفیت پایین سیم کلاچ باعث بروز این مشکل شود.

 

یکی دیگر از مشکلات ، تمام شدن دیسک صفحه کلاچ است. در این حالت صفحه کلاچ به سختی درگیر میشود و در نتیجه ، دنده جا نمیرود. همچنین توجه داشته باشید که اگر مایع هیدرلیک که در سیلندر اصلی کلاچ جریان دارد با افزایش کارکرد خودرو دچار نشتی شده باشد ، کلاچ و دنده شما نیز با مشکل روبرو میشوند.

در آخر اینکه هنگام خاموش بودن خودرو ، دنده به راحتی جا میرود و در زمان روشن بودن خودرو به سختی ، باید بدانید که مشکل در کلاچ خودرو است.

 

  • عملکرد نادرست دنده ها                                                                                                                  

یکی دیگر از عوامل جا نرفتن دنده خودرو یا سخت جا رفتن آن ، وجود اختلال در عملکرد خود دنده هاست. در این مواقع ، این احتمال وجود دارد که تنظیم چرخ دنده ها بر هم خورده باشد. آیا هنگام جا به جایی و تعویض دنده ها صدای عجیبی میشنوید؟ اگر پاسخ مثبت است باید بدانید که مشکل از قرار گرفتن اشتباه دنده ها به روی یکدیگر است.

توصیه ما به شما این است که حتما در حین رانندگی و تعویض دنده ها به صدای جا رفتن آن ها به دقت گوش کنید. اگر صدای عجیب و متفاوتی شنیدید ؛ فورا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

یک اتفاق دیگر که ممکن است هنگام تعویض دنده با آن روبرو شوید ؛ بازگشت دوباره دنده به حالت خلاص است. اگر پس از جا رفتن دنده خودرو ، دنده مجددا به حالت خلاص برگشت ، این احتمال وجود دارد که علاف کشویی یا دنده خودرو دچار ساییدگی شده باشد. البته ممکن است که بلبرینگ ها و بوش های داخلی هم دچار خرابی و زدگی شده باشند.

از دیگر عوامل جا نرفتن دنده خودرو ؛ خرابی اهرم دنده است که معمولا با صدایی همراه است. مورد دیگر که باعث بد جا رفتن دنده ماشین میشود عملکرد نادرست ماهک دنده است. ماهک دنده وظیفه جا به جایی کشویی دنده را بر عهده دارد.

مورد بعدی ، اختلال در صفحه سلکتور است که وظیفه جا به جایی دنده ها را دارد. وجود مشکل در این بخش هم میتواند باعث بد جا رفتن دنده شود. به همین علت ، پیشنهاد میکنیم حتما شکستگی یا روغنی بودن آن را بررسی کنید.

در آخر باید بگوییم که عملکرد نادرست فلایون که وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد هم یکی دیگر از عوامل جا نرفتن دنده است. معمولا زمانی که فلایون شکسته یا فرسوده باشد این اتفاق رخ میدهد.

 

  • وجود نقص در سنسور الکتریکی                                                                                                          

معمولا در ماشین های مدل بالا ، انتقال قدرت توسط سیستم های رایانه ای پیشرفته کنترل میشود. حال اگر این سیستم دچار نقص شود ، ممکن است باعث اختلال در عملکرد گیربکس شود.

برای برطرف کردن این مشکل ، کاری از دست شما ساخته نیست و باید به تعمیرگاه هایی که ابزار و وسایل تشخیص پیشرفته دارند مراجعه کنید.

 

  • اشتباهات رانندگی و درست جا نزدن دنده                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

اگر به شکل مداوم رانندگی میکنید، حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام رانندگی فراموش کرده اید که کلاچ را به طور کامل بگیرید. در این شرایط دنده ماشین جا نمیرود و صدایی از آن می آید. این مورد به دلیل عدم استفاده درست و گرفتن کامل کلاچ می افتد.

 

برای تهیه قطعات یدکی مورد نیاز خودروی خود با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید

36617984

36349106

36610483

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *