پنج نشانه که بیان کننده خرابی سیستم برق اتومبیل میباشد…

بسیاری از خودروهای مدرن امروزی به عملکرد صحیح و درست سیستم برق خودرو وابسته میباشند.

اگر هر یک از این قطعات برقی اعم از دینام ، باتری و … به درستی کار نکنند ، خودرو از کار خواهد افتاد.

اما متاسفانه بیشتر اوقات افراد متوجه وجود اشکال و قطعی در سیستم برق خودروی خود نخواهند شد و به علت خرابی آنها در راه مانده و هزینه های زیاذی به بار می آورند.

بهترین کار چک کردن هر 6 ماه یکبار سیستم برقی خودرو میباشد.

در ادامه این مقاله به بررسی پنج علامت رایجی که نشان خواهد داد سیستم برقی خودرو دچار اشکال است ، میپردازیم:

موتور درست استارت نمیزند:

موتور خودرو برای روشن شدن و استارت زدن به نیروی برق نیاز دارد.

هنگامی که سوئیچ خودرو را میچرخانید باتری دست به کار شده و با استفاده از شمع در سیلندر، جرقه خواهد زد و سوخت خودرو را مشتعل میکند که در نتیجه آن موتور روشن خواهد شد.

اما اگر در این حالت ، موتور به درستی استارت نزد و روشن نشد؛ مشکل یکی از سیستم های برقی خودرو مثل: دینام، باتری و یا مشکل برقی در جایی غیر از قسمت موتور میباشد.

برای اینکه سیستم برقی خودرو همیشه شارژ باشد، دینام باید در کنار باتری کار کند. دینامی که خراب باشد قطعا اثر بدی روی عملکرد خودرو خواهد گذاشت.

هنگامی که سوئیچ را در جای خود چرخاندید و صدای (( تق تق )) شنیدید و خودرو استارت نزد این به این معناست که جریان برق کافی در سیستم خودرو وجود ندارد که موتور را روشن کند.

این مشکل هنگامی اتفاق می افتد که باتری خراب یا تخلیه و دشارژ شده باشد. اما احتمال دارد که دکمه استارت خودرو خراب شده باشد.

موتور استارتر باید به محض استارت زدن خودرو را روشن کند. تا همه چیز به خوبی و درستی پیش رود.

هنگامی که استارت میزنید ، موتور استارت باید به موتور خودرو اجازه دهد تا هوا را به درون خود بکشد. اگر در این هنگام صدای (( سایش )) شنیدید این به معنای خراب بودن استارتر یا دنده رینگی است.

اگر خودروی شما قدیمی است و کیلومتر زیادی راه رفته ، احتمال اینکه سیستم برقی آن دچار مشکل باشد زیاد است. بنابر این بهتر است سیستم برقی آن بررسی شود.

 

 

 

اشکال در باتری خودرو:

اگر باتری خودرویتان دچار مشکل شده آنرا بدون بررسی سیستم برقی خودرو عوض نکنید. بیشتر باتری ها حدود 5 سال ( در آب و هوای گرم کمتر ) کار خواهند کرد. بنابراین امکان دارد دینام یا بخش دیگری از سیستم برقی خودرویتان دچار اشکال باشد.

از طرف دیگر هنگامی که باتری خراب شود و یا از کار بیفتد ، موتور خودرو روشن نخواهد شد.

چنانچه فکر میکنید اشکال در باتری است ، ابتدا سیم های آنرا بررسی کنید.شاید سیم های آن فرسوده شده باشد. در حقیقت این سیم های باتری است که نیروی برق را به سیستم برقی خودرو منتقل میکند.

بنابراین سیم های آن باید سالم و بدون هرگونه قطعی باشد.

اگر باتری سالم بود و مطمئن شدید که درست کار میکند، مشکل روشن نشدن خودرویتان مربوط به بخش دیگر آن است. در این هنگام باید دینام و سیستم های دیگر تامین نیروی خودرو را بررسی کنید.

 

 

 

چراغ های جلو و دیگر چراغ های خودرو  به درستی کار نمیکنند:

چراغ های جلوی خودرو چراغ های مهمی هستند که سیستم برق خودرو آنها را کنترل میکند. روشن نگه داشتن چراغ های جلو ، راهنما و چراغ ترمز ها ، ایمنی شما را در جاده حفظ خواهد کرد.

 

 

فیوز های خودرو دائم میسوزند:

جعبه فیوز خودرو برای جلوگیری از تولید ولتاژ بسیار بالا و ایجاد مدار کوتاه در خودرو تعبیه شده است. در واقع هنگامی که بار اضافی در باتری و دینام خودرو تولید شود ، فیوز با قطع جریان برق جلوی صدمه به دستگاه های برقی خودرو را خواهد گرفت.

گاهی اوقات برخی از فیوز های خودرو بدون دلیل خاصی میسوزند. در این مواقع فقط با تعویض فیوز سوخته با جدید آن ، مشکل حل خواهد شد. اما اگر فیوز خودرویتان دائم میسوزد ، اشکال در سیستم برق خودرو است. در صورت توجه نکردن به این موضوع احتمال اینکه به دستگاه های برقی خودرویتان صدمه بیشتری وارد گردد ، بسیار زیاد است.

به مشام خوردن بوی سوختگی :

اگر در هنگام رانندگی بوی سوختگی به مشامتان خورد ، خودرو را متوقف کنید. این نشانه قطعی خرابی سیستم برق خودرویتان میباشد. در این گونه مواقع باید به وسیله یک یدک کش خودرو را به نزدیکترین تعمیرگاه برسانید. تا صدمه بیشتری به سیستم برق آن وارد نشود.

 

معمولا 4 نوع بوی سوختگی در خودرو به مشام میرسد:

  • لاستیک سوخته : به علت مسافت طولانی طی شده در موتور خودرو.
  • پلاستیک سوخته: از فن و بخاری خودرو شروع خواهد شد.
  • روغن سوخته: نشتی اگزوز خودرو، مشکل در فیلتر روغن و واشر ها .
  • فرش سوخته: فرسوده شدن ترمز ها و تعویض لنت ها.                                                                  

 

کارنیوال پارتس برای تهیه هرنوع قطعه شما را یاری خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *