واشر سر سیلندر قطعه ای ارزان اما حساس!

واشر سرسیلندر یکی از مهمترین قطعاتی است که درون سیستم موتور خودرو قرار دارد.

از آنجایی که وظایف این قطعه در کارکرد موتور خودرو بسیار مهم است؛ معیوب و خراب شدن آن آسیب های جزئی و جدی به موتور وارد میکند از جمله آن ایجاد اختلال در کارکرد موتور و یا از کار انداختن آن است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این قطعه مهم خودرو بپردازیم ؛ لطفا با ما همراه باشید.

چگونگی عملکرد واشر سرسیلندر و علائم سوختن آن:

واشر سرسیلندر وظیفه یکپارچه کردن فضای بین سیلندر و سرسیلندر را دارا میباشد(در اصطلاح فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی کرده) تا از فرار گاز از محفظه احتراق؛ نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند.

گفتنی است آب بندی واشر سرسیلندر امری حائز اهمیت است چرا هرگونه نشتی در عملکرد موتور تاثیر گزار بوده و میتواند موجب کاهش قدرت و راندن موتور شود.

واشر سرسیلندر از جنس پنبه نسوز؛  فولاد و مس میباشد تا بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند.

شایان ذکر است ؛ سوختن واشر سرسیلندر به دفورمه شدن واشر گفته میشود که در حقیقیت از فرم خارج شدن این قطعه موجب از بین رفتن آب بندی بین سیستم های مختلف موتور خواهد شد.

یکی از عللی که میتواند سوختن واشر سرسیلندر را به دنبال داشته باشد کم بودن آب رادیاتور است. به طوری که این امر به موتور و واتر پمپ خودرو فشار وارد میکند و در برخی موارد باعث سوختن واشر سرسیلندر خواهد شد که تعمیر آن هزینه گزافی را در بر خواهد داشت.

خصوصیات واشر سرسیلندر:

یک واشر سرسیلندر مناسب باید مقاومت بالا در برابر حرارات را داشته باشد تا به راحتی نسوزد. علاوه بر این واشر باید در برابر فشار مقاوم بوده ؛ سبک باشد و به خوبی روی سیلندر قرار بگیرد و آنرا کاملا پوشش دهد تا آب ؛ روغن و گاز نشتی پیدا نکند.

در واشر سرسیلندر های سه لایه همیشه لایه مسی به طرف بالا قرار میگیرد و در واشر سرسلندر های دو لایه نیز لایه مسی به طرف بالا قرار دارد.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر:

1_ آب رادیاتور کم باشد.

2_ مجراهای عبور آب در موتور مسدود شود.

3_ خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.

4_ نقص فنی در ترموستات.

5_ نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.

6_ پیچ خوردن شلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور.

7_  رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.

نکته: شایان ذکر است سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ میشود و حرارات افزایش پیدا میکند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز صدمه دیدن واشر آغاز میشود.

اگر از طرفداران خودروهای چینی هستید از بابت تامین لوازم یدکی آن ها نگران نباشید و با تلفن های:

36610483 و 36617984 با دفتر مرکزی کارنیوال پارتس تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *