علل روغن ریزی خودرو های ام وی ام

روغن هیدرولیک ام وی ام

چند سالی است که خودرو های ام وی ام در کشور ما مورد استقبال قرارگرفته است. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر ماشینی حتی این مهمان چینی پیش بیاید، روغن ریزی است که در این مطلب میخواهیم به طور اساسی درباره ی این مشکل صحبت کنیم.پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شاید بارها متوجه این شده باشید که ماشین شما روغن پس میدهد و فضای پارکینگ شما را کثیف می کند ولی علت آن را ندانید و خیلی سر سری از این مساله عبور کنید.این را باید به شما بگوییم که هر مشکلی یک علتی دارد پس به دنبال علت روغن ریزی خودروی خود باشید و این مساله را جدی بگیرید.

اویل پمپ ام وی ام
در کل 4 نوع4 روغن در خودرو وجود دارد:
1- روغن موتور: این روغن نقش خون در رگ های موتور دارد و از ترکیباتی چون روغن پایه (Beis Oil) و مواد افزودنی به وجود می آید.
2- روغن ترمز: این روغن وظیفه حرکت دادن اجزای سیستم ترمز خودروی شما را دارد.
3- روغن هیدرولیک : این روغن مثل روغن ترمز کار می کند و باعث روان تر شدن چرخش فرمان و انتقال قدرت به فرمان خودرو و … می شود.
4- روغن گیربکس: روغن گیربکس دنده‌های چرخ را روانکاری می‌کند و حرکت را برای آن‌ها هنگام تعویض دنده آسان‌تر می‌کند.

چرا ماشین MVM دچار روغن ریزی میشود؟
به طور کلی روغن ریزی در هر ماشینی اکثرا در بالا و پایین موتور ماشین اتفاق می افتد که هرکدام علت بسیار مهمی دارد و باید در اولین فرصت به دنبال برطرف کردن این مشکل بود.
معمولا علت نشتی روغن از بالای موتور، سرسیلندر موتور است که موجب خرابی واشر سرسیلندر میشود.علت این نشتی گاهی اوقات به دلیل بی توجهی تعمیرکار در بستن پیچ و مهره ها پس از تعویض روغن موتور می باشد.
حال اگر در قسمت پایینی سرسیلندر نشتی روغن وجود داشته باشد، علت آن می‌تواند خرابی واشر قالپاق سوپاپ یا معیوب بودن کاسه نمد میل سوپاپ باشد.
توجه داشته باشید که اگر کاسه‌نمد میل‌لنگ عیب داشته باشد ما شاهد روغن ریزی زیادی از موتور خواهیم بود.

علل رایج روغن ریزی از موتور خودرو:
1. روغن ریزی کاسه نمدهای دو سر میل لنگ، کانالهای میل لنگ
2. سویچ فشار روغن فیلتر روغن.
3. واشر درب سوپاپ و کارتل.
4. عدم تعویض به موقع فیلتر روغن
5. نشت روغن موتور قبلی پس از تعویض روغن به علت عدم تمیز کردن موتور هنگام تعویض روغن
6. هرز شدن و گشاد شدن پیچ کارتل روغن

نشت روغن هیدرولیک ماشین های MVM:
نشتی روغن هیدرولیک فرمان می تواند علل مختلفی از جمله:هرز شدن اتصالات،ایراد و خرابی در درزبندها،خرابی و پوسیدگی ارینگ ها،ترک داشتن شیلنگ های رابط،واشر و دیافراگم پمپ هیدرولیک،شکستگی مخزن هیدرولیک،ارینگ های شیر هیدرولیک فرمان و…. داشته باشد.
معمولا نشتی روغن هیدرولیک در خودروهای فرسوده اتفاق میفتد. نشتی روغن هیدرولیک میتواند باعث سفتی غربیلک فرمان شود.
توجه داشته باشید که نشتی روغن از مدار هیدرولیک می تواند علاوه بر کثیف کردن قسمت هایی از خودرو،موجب اشتعال گردد و یا دینام خودرو را بسوزاند.

چگونه متوجه نشتی روغن هیدرولیک شویم؟
روی بدنه مخزن هیدرولیک فرمان هر ماشینی متوجه علائمی خواهید شد که هر کدام دارای معنای خاصی میباشند. معمولا سه نشانه بر روی بدنه مخزن وجود دارد:
1- مینیموم یا حداقل L
2- حد متوسط یا میانگین
3- حداکثر مقدار یا فول F
کاهش روغن در مخزن هیدرولیک می تواند نشانه ای از وجود نشتی در مدار هیدرولیک باشد.اطراف مخزن هیدرولیک را چک کنید،شیلنگ های رابط و بست ها را چک کنید.اگر نشتی در این قسمت ها نبود باید به سراغ قسمت های دیگر همچون پمپ هیدرولیک و شیر هیدرولیک فرمان بروید.
برای بررسی نشتی روغن از ناحیه شیر کنترل مدار هیدرولیک می توانید با چرخاندن کامل فرمان به یکطرف و نگاه کردن اطمینان حاصل کنید.اگر نشتی در این قسمت وجود داشته باشد گردگیرهای شانه ای فرمان چرب شده اند.

نشت روغن ترمز ماشین هایMVM:
شاید به تازگی تراوش مایعی زرد تیره رنگ و لغزنده را در زیر ماشین و نزدیک چرخ ها مشاهده کرده اید و مایعی زرد تا قهوه‌‌ای رنگ در زیر خودرو خود و در نزدیکی چرخ‌‌ها دیده باشید. این نشتی میتواند ناشی از نشت روغن ترمز ماشین شما باشد.
برای مطمئن شدن از وضعیت ایمنی ماشینتان مخزن روغن را بررسی کنید که این مخزن در نزدیکی یا روی سیلندر اصلی قرار دارد و مطمئن شوید که روغن کافی داشته باشد. اگر متوجه نشتی روغن ترمز ماشینتان شده اید فورا به سراغ یک مکانیک بروید و وضعیت ماشینتان را بررسی کنید.

نشت روغن گیربکس در ماشین های MVM:
ممکن است چند وقتی متوجه نشت مایعی قرمز در زیر ماشینتان شده باشید که ممکن است مربوط به نشت روغن گیربکس ماشین شما باشد. نشتی روغن گیربکس موضوع خطرناکی نیست اما بهتر است پس از مطمئن شدن از نشت روغن گیربکس هرچه سریع تر این مشکل را برطرف نمایید تا ماشینتان پس از مدتی به خرج نیفتد.

همانطور که میدانید گیربکس، قدرت را از موتور به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند. وظیفه روغن گیربکس روان کردن حرکت اجزای جعبه دنده است.
علل نشت روغن گیر بکس در ماشین های ام وی ام:
1. افزایش دمای جعبه دنده‌: یکی از وظایف روغن گیربکس، کاهش دادن دمای جعبه دنده موقع تعویض دنده می باشد. حال اگر پس از تعویض های مکرر دنده متوجه کاهش سطح روغن گیربکس ماشینتان شده اید، ممکن است گیربکس ماشینتان دچار داغی و نشتی شود.
2. ایراد در محفظه روغن: یکی دیگر از علل نشتی روغن گیربکس آسیب دیدن محفظه آن است که میتواند به علل مختلفی مانند برخورد جسم سخت با آن و….ایجاد شود.
3. خرابی مبدل گشتاور: هر نوع خرابی مبدل گشتاور می‌تواند باعث نشتی مقدار زیادی روغن گیربکس شود
4. تعویض دنده کند: اگر هنگام تعویض دنده فشار هیدرولیکی لازم برای تعویض دنده ایجاد نگردد، دنده هر دفعه کند‌تر تعویض میگردد و اگر این موضوع ادامه پیدا کند، موجب نشت روغن گیربکس می شود.
5. کاسه نمد آسیب دیده: برای تامین فشار هیدرولیکی مورد نیاز گیربکس، این قطعه از چندین کاسه نمد که با گذشت زمان فرسوده‌ می‌شوند، استفاده می‌کند. آسیب دیدگی کاسه نمد‌ها می‌تواند یکی از دلایل نشتی روغن گیربکس باشد.
6. تعویض نکردن مرتب روغن: یکی از ساده ترین دلایل نشتی روغن گیربکس ماشین،عدم تعویض مرتب روغن گیربکس آن است.
7. اثر آسیب دیدگی مسیر انتقال روغن: مسیر انتقال روغن گیربکس از آلومینیوم و استیل ساخته شده است. گاهی ممکن است این مسیر آسیب ببیند و این خود می‌تواند باعث نشت روغن گیربکس باشد.
8. آسیب دیدگی واشرهای مهر و موم کننده محفظه: جعبه دنده اتومات، فشار لازم را از طریق واشرهایی مخصوص نگه می‌دارد. اما با گذشت زمان و به خصوص با تماس با گرما، این واشرها ممکن است فرسوده شوند. این اتفاق معمولا برای واشرهای شفت ورودی و خروجی خودرو رخ می‌دهد.
چه کار کنیم روغن گیربکس ماشینمان نشت نکند؟
1. پس از هربار تعویض روغن گیربکس، سطح روغن را چک کنید.
2. رنگ روغن گیر بکس را چک کنید معمولا روغن نو به رنگ قرمز روشن و شفاف است. اما اگر رنگ روغن‌تان نسبت به قبل کدرتر شده و مایل به سیاه یا قهوه‌ای سوخته شده، بهتر است روغن گیربکس را عوض کنید.
3. همانطور که گفتیم، یکی از دلایل رایج نشتی روغن گیربکس آسیب دیدگی لاستیک‌های مهر و موم کننده محفظه روغن است. پس برای پیشگیری از نشتی روغن، وضعیت این لاستیک‌ها را چک کنید.

کلام آخر:
مشکلاتی که برای ماشین ها پیش می آید میتواند بسیارخسته کننده و هزینه بر باشد پس بهتر است پس از متوجه شدن از کوچک ترین مشکل در خودرو به یک مکانیک مراجعه نمایید تا در آینده متحمل هزینه های هنگفت نشوید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *