سنسور مپ (Map sensor)/ سنسور فالومتر

مپ سنسور چیست؟

مپ سنسور قطعه ای است که به  ECU متصل میشود و گزارشات را به آن ارسال میکند. این سنسور با نام سنسور فشار منیفولد هوا هم شناخته میشود.

وظیفه این سنسور گزارش میزان هوای مکش شده به کامپیوتر خودرو ( ECU) است. این قطعه توسط یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا اتصال دارد. هنگامی که موتور خاموش است فشار داخل منیفولد هوا با فشار هوای جو یکی است؛ وقتی موتور روشن میشود به دلیل بالا و پائین رفتن پیستون ها داخل منیفولد هوا خلاء ایجاد شده و میزان باز و بسته بودن دریچه گاز مسیر ورود هوا را محدود میکند.

علائم ناشی از خرابی مپ سنسور:

به طور کلی نمیتوان عمر مفید سنسور مپ را کاملا دقیق بیان کرد؛ اما بهترین کار این است که هر 40 هزار کیلومتر نسبت به چک کردن و یا تمیز کردن آن اقدام کرد.

از جمله عوامل خرابی مپ سنسور میتوان به: ریپ زدن؛ لرزش در حالت آیدل؛ غنی بودن سوخت و بنزین (بیش از حد نرمال باک) که باعث دوده گرفتن سرشمع ها شده؛ فقیر بودن بیش از حد سوخت ( هوا بیش از حد نرمال) و کاهش قدرت یا افزایش مصرف سوخت به دلیل جرقه و غنی بودن بیش از حد سوخت را نام برد.

چون ECU نمیتواند تشخیص درست دهد که در هر زمان تحت تاثیر چه فشاری است و با پاشش حجم اشتباه سوخت باعث خام سوزی و خفه کار کردن میشود.

 نکته مهم: همیشه به خاطر داشته باشید که سنسور مپ را یه سمت پائین نصب کنید تا از ورودی ذرات هوا و نفوذ آب جلوگیری کند.

زیرا با خراب شدن سنسور مپ موتور خودروی شما در بدترین شرایط قرار خواهد گرفت.

در حالت کلی هرگاه سنسور نتواند مقدار فشار هوای داخل و فشار هوای بیرون را به درستی محاسبه کند ECU (کامپیوتر) هم نمیتواند موقعیت دقیق دریچه های ورودی هوا به موتور را تنطیم کرده و کنترل نماید به همین دلیل امکان دارد که خودرو زمانی که به هوای بیشتری نیاز دارد ECU دریچه های هوا را ببندد و باعث بد کار کردن و ریپ زدن موتور خودرو شود.

معمولا عیب یابی این قطعه با دیاگ زدن خودرو انجام میگیرد.

برای اطلاع از قیمت این محصول و سایر محصولات مورد نیاز با شماره های:

36610483

36617984

09121433075

در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *