سلکتور دنده جک J5 و عملکرد آن

بیایید امروز در رابطه با سلکتور دنده یا سلکتور گیربکس با هم صحبت کنیم:

همانگونه که از اسم این قطعه مشخص است؛ مربوط به دنده و گیربکس است. سلکتور به معنای انتخاب کننده میباشد. (انتخاب کننده دنده) پس وظیفه ی آن تعویض دنده و نشان دادن آن است.

محل قرار گیری این قطعه بر روی گیربکس بوده و به وسیله ی سیم کشی به کامپیوتر گیربکس وصل میگردد و از این طریق با گیربکس ارتباط برقرار میکند.

در بسیاری از موارد تنظیم نبودن هر یک از این عوامل باعث خراب شدن سلکتور میشود.

این قطعه در حین رانندگی به راننده این امکان را میدهد تا بسته به نیاز چرخ دنده را تغییر دهد.

درواقع عاملی که باعث بالا و پائین شدن دنده میگردد سلکتور است. به وسیله سلکتور چراغ دنده عقب نیز روشن میگردد.

عوامل مهم در مکانیسم انتخاب دندهنسبت دنده و چرخ موتور در دقیقه و سرعت چرخ ها میباشد.

در خودرو های اتوماتیک، اطلاعات از قبل به سیستم کامپیوتری دستگاه وارد شده و فقط با تنطیم کردن گاز و ترمز، خودرو برنامه ریزی میکند که چگونه دنده را تنظیم کند.

تنظیم سلکتور گیربکس تاثیر بسزایی در نحوه کارکرد آن خواهد داشت.

همانگونه که قبلا گفتیم به وسیله ی این قطعه چراغ دنده عقب روشن میگردد. پس اگر سیستم برقی اتومبیل دچار مشکلی نباشد و چراغ خودرو هم سالم باشد، پس سلکتور گیربکس دارای مشکل است.

به عنوان مثال ؛ در خودرو های اتوماتیک اکر سلکتور گیربکس به درستی تنطیم نباشد؛ هنگامی که دنده روی حالت R یا D قرار بگیثرد، به این دلیل که به گیربکس خودرو ضربه ای وارد نگردد خودرو روشن نخواهد شد. که برای روشن کردن آن باید فقط دنده را روی حالت P و یا N قرار دهید.

اما اگر سلکتور تنظیم نباشد در این حالت پیام درستی به ای سی یو ( کامپیوتر خودرو) منتقل نخواهد شد و احتمال دارد که اتومبیل شما استارت نخورد.

علت خرابی سلکتور چیست؟!

مهمترین عامل خرابی اکثر سلکتور ها آب میباشد. اگر کوچکترین قطره ای روی سلکتور بریزد عملکرد آن دچار مشکل خواهد شد.

اما چگونه ممکن است آب روی سلکتور دنده بریزد؟!

اگر پیچ هواگیری که نزدیکترین قطعه به سلکتور است درست بسته نشده باشد؛ امکان دارد که آب روی سلکتور ریخته شود و باعث خراب شدن آن میگردد.

در هنگام شستشوی موتور نیز باید مراقب باشید که آب روی آن نریزد یا اگر ریخت حتما و فورا آنرا به وسیله پمپ باد خشک کنید.

نکته: سلکتور گیربکس یا همان انتخاب کننده دنده، بخش فوق حساسی در اتومبیل محسوب میشود که اگر به درستی تنظیم نشود عملکرد خودرو دچار مشکل خواهد شد.

تنظیم کردن این قطعه نیاز به دقت فراوان دارد پس به شما پیشنهاد میکنیم اگر در این زمینه تجربه کافی ندارید آنرا به دست متخصص این کار بسپارید.

روش تنظیم درست سلکتور گیربکس چیست؟

برای تنظیم کردن این قطعه؛ درب موتور را باز کرده و هواکش را از محل نصب جدا کنید:

دنده را روی حالت N قرار داده و سوئیچ را باز بگذارید.

روی گیربکس یک قطعه ی پلاستیکی ساده که دسته ای سیم از آن بیرون آمده وجود دارد که به وسیله ی دو عدد پیچ از داخل شیارهایی به گیربکس وصل شده اند؛ که با چرخاندن سلکتور به جلو و عقب حرکت خواهند کرد.

روی سلکتور یک مفصل برنجی تعبیه شده که وسط آن حفره ای مربعی شکل میباشد وظیفه ی شما این است که بدون این که مفصل را بلند کنید؛ پیچ های کنار آنرا شل کرده و آنرا به گونه ای تنظیم کنید که سلکتور با نیروی کمی به چپ و راست بچرخد. در این مرحله دو طرف سیم تخت را به دو سمت رشته سیم های نازک وصل کنید و دو سر دیگر آنرا به اهم متر وصل کنید.

دو سر سیم را به دو پینی که بر روی سلکتور است وصل نمائید. اهم متر را روشن کرده و بوق آنرا نیز فعال کنید.

کمتر از دو میلی کتر سلکتور را به راست و چپ چرخانده تا اهم متر بوق بزند؛ در آن قسمتی که بوق شروع شد روی بدنه ی سلکتور را علامت گذاری کنید. باز هم سلکتور را چرخانده تا بوق قطع گردد و آنجایی که قطع شد را علامت گذاری کنید.

منطقه درست سلکتور بین دو قسمت علامت گذاری شده مشخص گردید و هرچقدر که این کار دقیق انجام گردد حساسیت آن بیشتر میشود.

در اینجا پیچ هارا سفت کرده ( باید کم کم و همزمان پیچ راست و چپ را ببندید)

بعد از تمام شدن کار حتما امتحان کنید که صدای بیزر (بوق) روی دنده ی N شنیده میشود. اگر بعد از سفت کردن پیچ ها صدای بوق قطع گردد، سلکتور دچار مشکل شده است.

در آخر کابل را تنظیم نمائید. در قسمت انتهایی کابل روی سلکتور بخش نارنجی رنگی وجود دارد.آنرا به سمت بالا برده ولی مواظب باشید تا تکان مفصلی نخورد و دنده روی حالت N باشد. پس از آن کلید نارنجی را به سمت پائین فشار دهید.

با همین راه حل کابل نیز تنظیم میگردد.

 

کارنیوال را دنبال کنید.

09121433075

36349106

36610483

36617984

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *