سنسور دنده عقب چیست؟

در اواخر دهه 1970 میلادی جرقه ای در ذهن دکتر تونی هیز( Dr.Tony Heyes) دکتر انگلیسی ایجاد شد، او هنگام مطالعه و تحقیق بر روی حرکات نابینایان متوجه شد که میتواند وسیله ای را اختراع کند. 

 

سنسور دنده عقب در ابتدا با نام Reverse به دنیای خودرو معرفی گردید.  شرکت Sonic Pathfinder این قطعه را طراحی ، تولید و روانه بازار کرد.

این سنسور ؛ یک نوع حسگر برای اتومبیل ها میباشد و به راننده این امکان را میدهد تا موانع قرار گرفته شده در پشت خودرو ، هنگامی که در پارک اتومبیل است و یا در زمانی که در حال حرکت است را تشخیص دهد.

اما اگر دقیق تر بگوئیم در واقع وظیفه ی این سنسور این است که ، میزان فاصله ای که خودرو از موانع دارد را کنترل و مشخص میکند.

سنسور دنده عقب چگونه کار میکند؟ 

زمانی که راننده دنده عقب را درگیر میکند سنسور ها به طور خودکار فعال میگردند و امواج فرا صوت ارسال میکند، و هنگامی که این امواج به جسمی نزدیک برخورد کند، منعکس شده و دوباره توسط حسگرها گرفته خواهند شد. براساس زمان طی شده بین ارسال و بازپس گیری امواج ، ECU فاصله ی جسم از وسیله نقلیه را محاسبه خواهد کرد.

هنگامی که خودرو به شی ای نزدیک شود سیستم با لحنی قابل شنیدن یا یک سیگنال دیداری روی داشبرد به راننده هشدار خواهد داد.

اما اگر این حرکت همچنان ادامه یابد، و خودرو با جسم فاصله چندانی نداشته باشد ؛ شدت صدای زنگ هشدار به راننده این سیگنال را خواهد داد که خودرو را متوقف کند.

اما برخی از رانندگان علاوه بر این سنسور ها، دوربین هایی را نیز تهیه میکنند تا دید دقیق تری از پشت منطقه خودرو به آنها بدهد.

محل نصب این سنسور کجاست؟ 

این قطعه روی سپر خودرو نصب میگردد. و معمولا تعداد آنها بین 2 تا 4 عدد میباشد. البته در بعضی از خودرو های لوکس و گران قیمت به 4 تا 6 سنسور هم میرسد. تا بتواند کاملا زوایا را پوشش دهد.

 

 

انواع سنسور دنده عقب: 

  • اولتراسونیک: این سنسورها به محبوب ترین سنسورها معروف هستند. و از پژواک صدا برای تشخیص و محاسبه فاصله ی بین خودرو و سایر اشیاء استفاده میکنند.

هنگامی که خودرو به مانع نزدیک تر شود ، فرکانس بوق نیز افزایش خواهد یافت. به یاد داشته باشید که سیستم اولتراسونیک با استفاده از سنسورهای جدا گانه روی سپر خودرو کار میکنند و خاک و گل و لای میتواند باعث خرابی این سنسور گردد.

 

  • الکترومغناطیسی: این سنسور ها ، یک میدان الکترومغناطیسی مشخصی را در اطراف سپر خودرو مشخص میکنند. و زمانی که مانعی در این میدان قرار گیرد راننده را مطلع میسازد.

این سنسور ها نیز به راحتی داخل سپر خودرو قرار میگیرند ، همچنین میدان مشخص گسترده تر و بزرگتری نسبت به سنسورهای اولتراسونیک دارند. از مزایای این سنسورها این است که دارای سیستم پیشرفته تری نسبت به بقیه سنسورها میباشند. و در تشخیص موانع بهتر عمل میکنند.

اما از معایب آنها این است که ؛ به اجسامی ساخته شده از نیکل و آهن نزدیک میشوند یا هنگام بارش باران عملکرد آنها نیز مختل میگردد.

  • سنسور اولتراسونیک از حساسیت بالایی برخوردار است به طوری که ممکن است هنگام سربالایی و سرپایینی نیز عمل کند.
  • سنسور اولتراسونیک اجسام خیلی کوچک را نشان نداده و برای این اجسام آلارم نمیدهد.
  • نظافت این سنسور (اولتراسونیک) بسیار حساس میباشد. به طوری که اگر کثیف باشد عمل نخواهد کرد.
  • از برترین و بهترین مزیت های سیستم اولتراسونیک این است که هنگامی که خودرو بی حرکت و ثابت است میتواند به خوبی عمل کند و فرد راننده را متوجه شرایط حساس کند. اما سیستم الکترومغناطیسی به این صورت نیست.

نکات مهم

  • بسیاری از افراد خودرویشان دارای این آپشن نیست و آنرا به صورت دستی به خودرو اضافه کرده اند؛ این نگرانی را دارند که هنگام شستشو خودرو در کارواش این سنسور دچار اختلال و یا مشکل شود باید بگوئیم که این سنسور ها در برابر بسیاری از عوامل خارجی مقاوم هستند. و دچار مشکل نخواهند شد.
  • اضافه کردن این سنسور برای باتری خودرو هیچ ضرری نخواهد داشت.

 

نتیجه گیری نهایی: 

سنسورها عضو بزرگی از قطعات خودرو محسوب میشوند که ایمنی رانندگان را تامین خواهند کرد.

در اغلب خودروهای امروزی علاوه بر سنسور دنده عقب از مانیتور، دوربین 360، دروبین عقب، سنسور جلو و دوربین جلو ، رادار و … نیز استفاده میکنند.

اگر شما تصمیم دارید که سنسور پارک را به صورت دستی به خودروی خود اضافه کنید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید. زیرا نصب آن چندان کار راحتی نخواهد بود.

 

 

شما میتوانید کلیه سنسورهای خودروی مورد نیاز خود را از کارنیوال تهیه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *