رادیاتور چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟!

رادیاتور سیستمی بسیار مهم و  اساسی است که نبودن آن باعث حریق و انفجار خودرو خواهد شد.

اگر رادیاتور وجود نداشته باشد ، بعد از گذشت پنج کیلومتر رانندگی خودرو از ناحیه موتور آتش گرفته و از سمت لوله پمپ بنزین به باک میرسد و خودرو منفجر میشود.

رادیاتور به قدری حائز اهمیت است که در صورت وجود خرابی میتواند کل  خودرو شما را در یک  لحظه نابود  کند؛ متاسفانه اولین قسمتی که از بین خواهد رفت؛ سیلندر ماشین یا به عبارتی موتور ماشین است.

با کارنیوال همراه باشید تا به بررسی کامل تر این قطعه بپردازیم:

رادیاتور چیست که اگر نباشد فاجعه به بار می آورد؟!

در واقع قطعه ای که باعث خنک کردن موتور میشود همین رادیاتور میباشد. این سیستم دارای آب، ضد یخ و ضد جوش است که به وسیله ی واتر پمپ ، آب درون خود را به سمت راه های داخلی و منافذ خالی داخل موتور میفرستد.

هنگامی که آب وارد موتور میشود دور تا دور سیلندر غرق در آب میشود و بعد از رسیدن به دمای معمول ( برای مثال 70 درجه) به رادیاتور باز خواهد گشت. پس از آن به وسیله ی فن موجود در قسمت جلوی خودرو؛ آب داغ خنک شده و به 10 درجه خواهد رسید. این چرخه به طور مداوم رخ میدهد و در نهایت باعث خنک شدن آب میگردد.

چرا باید در رادیاتور ضدیخ و یا ضد جوش بریزیم؟!

نیازی نیست که در فصل تابستان و یا زمستان مایع مخصوصی در رادیاتور بریزیم؛ زیرا ماده ای که ما آنرا به اسم ضدیخ میشناسیم هر دو حالت را داراست. ( از ضد یخ در هوای سرد و از ضد جوش در هوای گرم استفاده میگردد.)

ضدیخ: هنگامی که هوا خیلی سرد است، ضد یخ باعث میشود آب رادیات اتومبیل شما در دمای زیر صفر ، یخ نزند و رادیات را منفجر نکند.

ضد جوش: مایعی که در هوای گرم نمیگذارد آب تا حد بسیار زیادی گرم شده و به نقطه جوش برسد ضد جوش نام دارد.

نکته: وجود این مایع ( ضد یخ) حتما در رادیاتور خودرو ضروری میباشد.

رادیاتور باید هر چند وقت یکبار کنترل شود: اگر رادیاتور خودروی شما آب کم میکند؛ مشکلی در سیستم خودروی شما وجود دارد. که بدون شک درد سر بزرگی برای شما خواهد ساخت؛ پس باید هر ماه یک بار اجازه دهید مکانیک رادیاتور خودرو را به طور کامل بررسی کند.

رادیاتور از چه جنسی است؟

شبکه رادیاتور از جنس آلومینیوم است تا بتواند مانع از جوش آوردن آب شده و حرارت را به خوبی پس بزند.

حتما تا به حال دیده اید که رادیاتور دارای پره های بسیار نرمی است که اگر به آن دست زده شود از فرم خارج شده و له میشود.

این طراحی به این علت است که حرارت را جذب کرده و به هوای آزاد انتقال میدهد.

آیا رادیاتور تعمیر خواهد شد؟!

اگر خرابی رادیاتور کم باشد میتوان آنرا با پرداخت هزینه کم به دست متخصص این کار سپرد. اما اگر آسیب جدی است بهتر است تعویض گردد.

در چه مواردی رادیات باید عوض شود؟

اگر رادیات دارای رسوب بسیار زیادی باشد، سوراخ شده باشد، پره های شکسته و یا دارای کندگی در بدنه باشد باید حتما تعویض گردد.

هر قطعه ای عمری دارد

عمر رادیاتور برخلاف دیگر قطعات مثل ؛ بدنه، جعبه فرمان و … نیست که 10 سال و یا بیشتر عمر کند و نیاز به تعویض نداشته باشد. عمر این قطعه بسیار کم است و باید حتما بعد از مدتی تعویض گردد.

ظاهر رادیاتور ممکن است شما را به اشتباه بیندازد در واقع شاید ظاهر آن بدون آسیب و خرابی باشد اما داخل آن پر از رسوب است و شبکه رادیاتور ماشین را کور میکند.

شبکه های رادیاتور بسیار باریک بوده ؛ اگر رسوب بیش از حد باشد بسته شده و باعث جوش آمدن آب رادیاتور خواهد شد.

دلایل کم شدن آب رادیاتور چیست؟!

عوامل مختلفی میتواند دلیل بر کم شدن آب رادیات باشد، اما خیلی از افراد نمیدانند کم شدن آب چه عواقبی برای اتومبیل هایشان خواهد داشت؛ توجه نکردن به این موضوع میتواند منجر به سوختن موتور، گریپاژ کردن پیستون ها گردد.

که در این صورت خرج بسیار زیادی روی دستتان خواهد گذاشت.

ایجاد خرابی در رادیاتور _ سوراخ بودن رادیاتور _ ایجاد نشتی در اتصالات _ خرابی پمپ آب و یا واتر پمپ _ هواگیری نکردن رادیاتور _ گیر کردن ترموستات _ جوش آوردن ماشین به دلیل نبود ضد یخ _ خرابی درب منبع انبساط و …. از دلایل کم آب شدن رادیاتور میباشد.

موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *