دسته موتور ام وی ام X22

دسته موتور یا نام دیگر آن؛ Engine Ancher mount: این قطعه وظیفه تحمل وزن موتور را دارد. اما این به معنای یک اتصال بی خاصیت و ساده نیست در کنار این ارتباط اهداف و انتظاراتی هست که به وسیله این قطعه باید تامین گردد.

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین رانندگی لرزشی در کابین اتومبیل خود حس کنید که باعث آزار و اذیت سرنشینان شود؛ مهار اینگونه لرزش ها برعهده ی همین دسته موتور میباشد. دسته موتور به علت متصل بودن به دیگر قسمت های خودرو باعث میشود که هنگام عبور و مرور از دست انداز ها ضربه های ناشی از رها شدن کلاچ و خلاص شدن تایرها و… این انرژی دفع گردد.

دسته موتور ها دارای جنس ها و انواع مختلفی است.

دسته موتور ها در هر خودرویی متفاوت بوده و اغلب از جنس لاستیک میباشد تا در رفع تکان ها و ارتعاشات بهتر عمل کنند.

دسته موتور های لاستیکی؛ ارزان تر بوده؛ساختار ساده ای دارند؛ بدون  نیاز به نگهداری میباشند و ابعاد و اندازه های مختلفی دارند. و به علت ساختاری که دارند لرزش های درون خود را به راحتی از بین میبرند.

دسته موتورهای هیدرولیکی؛ که منظور از هیدرولیکی بودن آن بسته به لایه های فنر و روغن موجود در بین آن میباشد.

این مدل از دسته موتورها از پیچیدگی بیشتری برخوردارند و در ساختار مکانیزم آنها یک فنر برای جذب بیشتر ارتعاشات و لرزش ها وجود دارد.

در این دسته موتور دو لایه فنر در هم قلاب شده؛ که کار اصلی جذب کردن نیروهای وارد شده را انجام میدهند. باید بدانید که دسته موتور ها طبق طراحی موتور و محل قرارگیری با یکدیگر متفاوت اند.

در خودروهایی که محور محرک آنها در جلو میباشد و موتور خودرو به صورت عرضی قرار گرفته است؛ معمولا سه دسته موتور؛ دو عدد در پائین و یکی در بالا قرار میگیرد ولی در موتورهایی که به صورت طولی در راستای شاسی و اتاق قرار گرفته اند؛ معمولا دسته موتورها در دو طرف  موتور قرار گرفته؛ اما اتومبیل هایی که دارای پیشرانه عرضی هستند؛ به طور معمول دسته موتور بالایی آنها از نوع دسته موتور هیدرولیکی میباشد که خراب شدن آن هم هزینه بالاتر و هم خطر بیشتری دارد.

اما دسته موتور پائینی از نوع لاستیک بوده؛ به این علت که در پائین قرار دارد؛ مسئول تحمل وزن بیشتری است و خراب شدن آن خسارت و مشکلات خاصی ایجاد نمیکند.

سومین دسته موتور بیشتر برای ثابت نگه داشتن جعبه دنده میباشد.

اما در خودروهایی که محور آن روی محرک عقب است و گیربکس زیر اتاق بین دو صندلی جلو قرار میگیرد؛ دسته گیربکس هم روی رام شاسی بسته شده و یا به طور مستقیم مثل دسته موتورها روی شاسی میباشد.

چگونه بفهمیم دسته موتور خودرویمان نیاز به تعویض دارد؟!

  • اولین نشانه آن لرزش کابین خودروست؛ هنگامی که دسته موتور لاستیکی پاره شود و یا دسته موتور هیدرولیکی خراب شود لرزش و ارتعاش به راحتی در کابین خودرو قابل مشاهده خواهد بود.
  • علاوه بر این نشت روغن در دسته موتور هیدرولیکی نشانه خرابی آن است. 

نکته: خرابی این قطعه از جهت اینکه اتومبیل از چه کلاسی برخوردار است و چه ویژگی های حرکتی هم دارد وابسته است؛ مثلا در خودروهای سواری؛ خرابی اینگونه قطعات میتواند ناشی از تیک آف های شدید باشد اما در یک خودروی شاسی؛ میتواند به علت بازی کردن زیاد و پیچش های شدید شاسی در عبور و مرور از پستی بلندی ها باشد.

خراب شدن یک دسته موتور میتواند به سایر دسته موتورها نیز آسیب وارد کند. باید توجه داشته باشید که در صورت عدم رسیدگی در طولانی مدت به علت فشار زیاد عبور با سرعت زیاد از دست انداز ها و شتابگیری ناگهانی میتواند هزینه بیشتری برای مالک خودرو داشته و باعث خراب شدن چهار شاخ پلوس ها شود.

پس با خواندن این مقاله بازهم متوجه شدید که سرویس های دوره ای اتومبیل چقدر دارای اهمیت میباشد؛ حتما این نکته را در نظر داشته باشید که یک دسته موتور با وجود  علائم خرابی تا مدت ها میتواند وظیفه ی خود را انجام دهد ولی قطعا باعث خراب شدن دیگر قطعات و آسیب بیشتر و جدی تری در خودرو میگردد.

همواره برای جلوگیری از خراب شدن دسته موتور ها توجه داشته باشید که مسیرهای ناهموار؛ سنگلاخی؛ رانندگی های پر گاز؛ تیک آف و …

هردلیل دیگری که باعث فشار زیاد بر موتور خودرو میگردد را انجام ندهید.

کارنیوال پارتس:

36617984

36610483

36349106

09121433075

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *