جلوبندی و تعلیق خودرو های چینی

در این مقاله از سری مقالات کارنیوال، قصد داریم تا اطلاعات و هرآنجه که در مورد جلوبندی خودروهای چینی خود مورد نیاز است بدانید را ا شما در میان بگذاریم پس با ما تا انتهای این مقاله ی مفید و کارآمد همراه باشید:

اگر در مورد خودرو کمی اطلاعات داشته باشید و یا حتی مدت زمان کمی است که رانندگی را شروع کرده اید؛ حتما تا به حال کلمه ی جلوبندی به گوشتان خورده است.

جلوبندی خودرو به حدی دارای اهمیت است که معمولا ماشینهایی که از ناحیه جلوبندی دچار مشکل و ایراد میشوند خریدار کمتری دارند.

جلوبندی چیست و در کدام قسمت خودرو واقع شده است؟!

به قسمت جلو و زیرین خودرو جلوبندی گفته میشود؛ وظیفه ی آن عبور و مرور آسان خودرو از سطوح ناهموار، ایجاد راحتی در رانندگی میباشد.

تفاوت جلوبندی خودرو با سیستم تعلیق این است که سیستم تعلیق کمک فنرها و چرخ های عقب اتومبیل را نیز شامل میشود. اما جلوبندی شامل فرمان و میل فرمان بوده و قسمت جلوی خودرو را شامل میشود.

سیستم فنربندی و تعلیق بخش اساسی خودرو بوده که ارتباط بین اتاق خودرو و شاسی با مسیر حرکت خودرو برقرار میکند. درواقع عاملی که باعث شده نوسانات و تکانهای حاصل از حرکت خودرو بر سرنشینان وارد نگردد؛ سیستم تعلیق میباشد.

 

 

مهمترین اجزای تشکیل دهنده ی حلوبندی خودرو عبارتند از:

فنرها

بوش(سیبک)

طبق ها

فنرها: فنرهای مورد استفاده در بیشتر خودروها؛ فنر لول_ فنر تخت و پیچشی میباشندو اما این نکته را در نظر داشته باشید که فنر به تنهایی نمیتواند ارتعاشات خودرو را برطرف کند، به همین خاطر است که برای کنترل کردن این نوسانات و ارتعاشات از کمک فنرها نیز استفاده میگردد.

بوش و سیبک ها: چون سیستم تعلیق در رابطه ی مستقیم با ضربه های وارد شده در مسیر حرکت قرار دارد، به همین علت نیاز است تا از اتصالات بسیار قوی و محکم استفاده شود.

سیبک ها عمدتا قطعاتی به شکل کروی و از جنس فلز بوده که به یک بازو متصل میشوند.

این قطعات به راحتی خراب نمیشوند اما یکی از شایع ترین و معمول ترین اتفاقات پس از خراب شدن آنها لرزش فرمان و کشیده  شدن فرمان به یک سمت میباشد. بوش ها نیز همانند سیبک ها بوده و تفاوت آنها با یکدیگر این است که  فقط در یک جهت میتوانند دوران را انجام دهند.

کمک فنرهاهمانگونه که قبلا گفتیم، ضربه های وارد شده به چرخ خودرو از طریق مسیر حرکت خودرو به فنر منتقل میگردد. که این ضربه ها باعث نوسان فنر میشود. به همین خاطر این نوسانات باید به طریقی کنترل گردد، که  این کار به وسیله ی کمک فنرها انجام میشود.

طبق هاوسیله ای که سیستم تعلیق را به شاسی منتقل میکند، این قطعه میباشد. که طبق ها به وسیله ی بوش ها به شاسی و به وسیله ی گوی و کاسه به چرخ خودرو وصل میگردند.

دیگر اجزای تشکیل دهنده جلوبندی : میل تعادل ها( میل موجگیر) و بلبرینگ ها میباشند، که در مقالات بعدی به طور جداگانه و مفصل در این باره صحبت خواهیم کرد.                                       

از نشانه های خرابی سیستم جلوبندی چیست؟!

  1. سواری خشک و خشن.
  2. کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت.
  3. هماهنگ و برابر نبودن آج های تایر خودرو.
  4. روغن زدن در کمک فنرها و دیگر قطعات جلوبندی.
  5. آزمون (تکان) و پاسخ نامناسب خودرو.                                                                                    در پنجمین مورد نیاز به توضیح است که                   

اگر در سیستم جلوبندی خودروی خود دچار مشکل هستید؛ این آزمون را روی خودرو انجام دهید:

هنگامی که خودرو متوقف است؛ وزن خود را روی آن انداخته و از سمت جلو، خودرو را به پائین فشار دهید.

چندبار این حرکت را تکرار کرده و بعد آنرا رها کنید.همین حرکت را از سمت عقب (صندوق) خودرو نیز انجام دهید؛ اگر بعد از رها کردن ، خودرو بیشتر از دو یا سه بار بالا و پائین شد این نشان دهنده ی این است که خودروی شما از جهت سیستم تعلیق دارای مشکل میباشد.

مطالعه ی دیگر مقالات کارنیوال را از دست ندهید:

ترموستات چیست؟

دسته موتور ام وی ام X22

سنسور اکسیژن

سنسور مپ

واشر سرسیلندر و ….

با ما در ارتباط باشید:

36617984

36610483

09121433075

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *